maandag 28 mei 2012

Klein mysterie 349 – Bibliotheek (5)

Vorige week dinsdag vergaderde de gemeenteraad over de Kadernota. Het ging onder meer over de voorgenomen bezuinigingen op de bibliotheken. Kort samengevat ging dat zo:
Wethouder Ger van Rensch: ‘Verandering en herbezinning op taken is goed, maar doe het dan alsjeblieft wel vanuit een visie en niet als kil rekensommetje.’
Rudy Tegels (CDA): ‘We willen goed onderbouwd op het bibliotheekwerk bezuinigen, vanuit een duidelijke visie.
Bart Bertrams (Essentie): ‘Er bestaat een visie op het bibliotheekwerk. Echter wij denken dat die visie niet ver genoeg gaat. Daarom willen we eerst fundamentele discussie, over de visie en over het uitvoeringsplan dat daarbij hoort.’
Rudy Tegels: ‘Kom eerst eens met een visie.’
Bart Bertrams: ‘Eerst komen met een goede visie die breed gevoerd wordt en vervolgens in die visie ook een bezuinigingsslag meenemen. Wat die bezuiniging uiteindelijk is, bepaalt die visie.’
Bram Hendrix (Essentie): ‘Kijk eens met een andere bril naar hoe het bibliotheekwerk in de toekomst georganiseerd moet worden. Schrijf daar eens een prikkelende visie over.’
Bart Bertrams: ‘In de visie van Essentie zijn bezuinigingen op de bibliotheken niet te voorkomen.’
Anthony van Baal (SP): ‘We moeten überhaupt nog niet praten over sluitingen, voordat we een visie hebben.’
Bram Hendrix: ‘Eerst die visie.’
Henk Kemperman (D66): ‘Ik constateer tot mijn tevredenheid dat we die visie op papier gaan zetten. Het getalletje over de hoogte van de bezuinigingen wordt dus pas ingevuld op het moment dat die visie duidelijk is.’
Burgemeester Kees van Rooij: ‘Ik dacht “Ik tref een heel eensgezinde raad die wat betreft de omvang van de bezuinigingen een slag om de arm houdt op basis van de te ontwikkelen visie en de discussie daarover”. Wat hier nadrukkelijk wordt gezegd is: “We willen op basis van die visieontwikkeling exact bepalen waar we op uit komen.’
Als ik het goed begrijp is er geloof ik behoefte aan een visie. Mijn voorspelling is dat die visie er op neer zal komen dat de bibliotheek van Horst het beste kan verhuizen en dat de bibliotheken van Grubbenvorst en Sevenum het beste hun deuren kunnen sluiten. Hoef je overigens geen groot ziener voor te zijn. Lees hoe burgemeester Van Rooij de discussie samenvatte: ‘Niet rücksichtslos overgaan tot sluiting van vestigingen, maar heel sophisticated met elkaar kijken naar de juiste route.’
De uitsmijter is van Eric Beurskens (Essentie): ‘Ik was pas geleden op reis in Indonesië. Daar kwam ik stammen tegen die helemaal geen middelen hadden, maar wel een zeer rijke cultuur.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten